Operná Veľká noc

Autor: Marián Pochylý | 25.3.2008 o 10:20 | Karma článku: 6,04 | Prečítané:  2345x

Nech už boli tohtoročné veľkonočné sviatky akékoľvek, v jednom hrali prím, a to zásluhou televíznej stanice 3sat. Na Veľkonočnú nedeľu uviedli Verdiho operu La Traviata s Annou Netrebko a Rolandom Villazónom v hlavných úlohách a včera zase ponúkli operný galakoncert Anna Netrebko & Co z nemeckého Baden-Badenu.

  La Traviata patrí medzi moje najobľúbenejšie Verdiho opery a rozhodne ju odporúčam každému začiatočníkovi, ktorý zatúži preniknúť do sveta opery. Táto vyše dve hodiny trvajúca opera predstavuje takmer súvislý sled krásnych melódií a podľa môjho názoru je veľmi prístupná. Hlavní protagonisti nesklamali a veľmi dobrú prácu odviedol aj americký baritonista Thomas Hampson v roli Germonta (aspoň pokiaľ to ako laik môžem posúdiť). Jednoducho a stručne povedané, chrochtal som blahom.

No zrejme viac ako na Traviatu som sa tešil na operný galakoncert z Baden-Badenu. Bolo mi jasné, že hlavnou hviezdou večera  bude Anna Netrebko, ktorú síce môžem počúvať kedykoľvek a v akomkoľvek množstve, avšak zvedavý som bol najmä na Elinu Garanča. Táto mladá lotyšská mezzosopranistka sa pomaly, ale iste presadzuje a o niekoľko rokov bude určite patriť medzi jednoznačné hviezdy mezzosopránu. Už teraz smelo konkuruje takým speváčkam ako Cecilia Bartoli alebo Magdaléna Kožená a dá sa povedať, že najlepšie roky má ešte len pred sebou.

Mezzosopranistky to majú trochu ťažké. Hlavné ženské postavy vo väčšine opier sú soprány, takže sa na ne upriamuje najväčšia pozornosť, a mezzosoprán hrá len vedľajšie úlohy. Hádam najslávnejšiu výnimku z tohto pravidla tvorí Bizetova Carmen alebo Rosina v Barbierovi zo Sevilly od Rossiniho. Mezzosopranistky často vystupujú v tzv. nohavicových rolách, t.j. spievajú mužské postavy (napríklad Cherubino vo Figarovej svadbe od Mozarta) a často sú obsadzované do postáv bosoriek, čarodejníc alebo zvodkýň.

Elina Garanča sa predviedla v Baden-Badene v plnej kráse (je to dvojzmysel, ale zámerný) a bol som z nej nadšený. Odborník na operný spev by možno našiel nejaké chybičky, ale našťastie nie som odborník, len obyčajný laik, takže sa mi nestane, že by som pre stromy nevidel les. Z môjho pohľadu bola vynikajúca a vychutnal som si ju. V júni bude Garanča vystupovať v rakúskom St. Margharetene, v Rímskom kameňolome, a zrejme to bude už len jedno z mála jej vystúpení, ktoré bude cenovo prístupné. Rastom jej speváckej kvality a slávy budú rásť aj ceny vstupeniek.

Elina Garanča spieva áriu z Rossiniho opery La Cenerentola:

Mať na galakoncerte Annu Netrebko a Elinu Garanča a nenechať ich spievať spolu by bol neodpustiteľný hriech. Organizátori si to samozrejme uvedomovali, a tak obe speváčky dva razy spojili hlasy dokopy a predviedli sa v dvoch spoločných vystúpeniach. Vybral som pre vás krásny tzv. kvetinový duet od Léa Delibesa:

Zrejme je veľa ľudí, ktorí sa domnievajú, že operný koncert je nuda, niečo strohé, zošnurované. Nemusí to byť celkom pravda, ak vystupuje Rolando Villazón alebo Anna Netrebko. To, čo Anna predviedla v Baden-Badene počas skladby Meine Lippen, sie küssen so heiß od Franza Lehára, bolo príjemným spestrením večera:

A celkom na záver niečo z Traviaty. Koniec galakoncertu patril slávnej scéne s prípitkom, kde sa okrem Anny Netrebko a Eliny Garanča predviedli aj mexický tenorista Ramón Vargas a francúzsky barytonista Ludovic Tézier. Berte to ako môj prípitok do ďalšieho príjemného dňa...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?